
Investovanie – Norbert Nepela
🔸 Fondy – primárnymi kritériami výberu by mal byť súlad s individuálnou stratégiou (t.j., ako mi daný fond pasuje do portfólia a akú tam má plniť úlohu – toto verejnosti asi najlepšie ozrejmí ich investičný poradca), pri pasívnych indexových fondoch by to mali byť tiež poplatky (tzv. TER), pri aktívnych by som sa okrem poplatkov zameral aj na dlhodobú výkonnosť voči benchmarku. Pri fondoch ponúkaných v rámci riadených portfólií obchodníkov s cennými papiermi by som porovnával aj poplatky daného obchodníka. No a v neposlednom rade aj to, či je daný poskytovateľ/produkt náležite regulovaný
🔸 Brokeri – v prvom rade by som sa pri hodnotení pozeral na to, či je daný broker regulovaný dôveryhodným regulačným orgánom (ktorýkoľvek v EU, UK, či USA je OK). Následne je potrebné si pozrieť rozsah ponúkaných produktov a služieb, zoznámiť sa s obchodnou platformou a prečítať niekoľko nezávislých recenzií a porovnaní. Poplatky sú na ďalšom mieste v poradí, pričom platí, že broker nemusí byť zadarmo, ak sú poplatky v prijateľnej výške
🔸 Wealth management – tu by som ako hlavné kritériá pri rozhodovaní uviedol, okrem regulácie, aj šírku ponúkaných produktov a služieb, nakoľko Wealth Management nie je len o „tradičnom“ investovaní, ale aj o alternatívnych investíciách a viacerých ďalších službách, ktoré sa netýkajú investícií, ale majetku ako takého – napr. succession/transition. Malo by ísť o silného partnera s pevným zázemím, lebo na dobré zvládnutie škály relevantných služieb je potrebné mať za sebou relatívne silný tím expertov. No a Wealth Manager je partner na dlhé trate, takže významnú rolu hrá reputácia a dôvera. V tejto kategórii by som asi najviac okrem „hard“ kritérií dal aj na „feeling“.
Bankové produkty – Jana Sedláková
Záleží, aký produkt vyberáš. Uvediem príklad: ak chceš terminovaný vklad, pozeráš na výšku úrokov. To ti stačí. Pretože všetky termínované vklady banky vedú zadarmo, poplatky nehrajú žiadnu rolu (počítame s možnosťou, že vklad nebudeš predčasne vyberať).
Ak chceš bežný účet, záleží na tom, ako ho chceš používať. Ak ti bežný účet slúži na to, že platíš kartou, párkrát použiješ bankomat a robíš štandardné prevody – hľadaj účet, ktorý môžeš mať bez poplatku a tieto transakcie tie nebudú stáť nič navyše. Pokiaľ chceš niečo sofistikovanejšie (možnosť investovať cez apku, spending plan, požiadať o rôzne úverové / poistné produkty cez apku,…) potom pozeraj na aplikáciu a jej funkcionality. Ja osobne mám 3 účty v rôznych bankách a za žiaden neplatím poplatky. Každým používam na niečo iné. Určite sa oplatí prezrieť si vernostné programy, ako mať účet zadarmo, ak každý mesiac klient ušetrí + – 6 eur.
Pri úveroch by ti možno relevantnejšiu odpoveď dal finančný poradca. Z môjho pohľadu na jednej strane sú úroky a poplatky (RPMN), na druhej strane flexibilita banky, ak chceš zmeniť parametre úveru (zmeniť dĺžku splatnosti, urobiť mimoriadnu splátku, zmeniť dátum úhrady splátky,…).
Pri II. pilieri by som sa pozerala na výšku zhodnotenia úspor. Tím, že II. pilier je regulovaný, nie sú rozdiely v poplatkoch.
Netreba ani zabudnúť na to, že banky veľmi rady robia cross sell svojich produktov. Dajú ti lepšie podmienky na úvere, ak si otvoríš účet, napríklad. Potom to už treba v individuálnych prípadoch prepočítať, čo sa ti oplatí. Dôležité je, aby človek neskĺzol k tomu, že zbytočne platí za produkty, ktoré nepotrebuje. Napríklad, že platí za bežné účty v 2 bankách, lebo v nich má aj úvery a nevie splniť podmienky, aby mal vedenie účtu bezplatne.
Niekedy zase nemáš inú možnosť, len jednu, ktorá nie je výhodná. Príklad: potrebuješ pôžičku, ale okrem jednej banky ti nikto iný nechce požičať. Čiže darmo budeš pozerať na RPMN, služby – berieš čo je.
Všeobecný pohľad – Olívia Lacenová
Či už sa človek rozhoduje o investícií svojich finančných prostriedkov ako takých alebo si vyberá poistenie, banku, jednoducho akýkoľvek finančný produkt, vždy je dôležité, najskôr sa v danej problematike, najmä ak s ňou nemá skúsenosti zorientovať. Vždy sa pozerajte na to, či je daná firma dôveryhodná, koľkoročné skúsenosti má na trhu, aké kvalitné služby/produkty ponúka, aké má poplatky, čo za svoje peniaze získate, a aké sú riziká. Ideálne, v prípade, že človek nemá žiadne skúsenosti v danej oblasti je obrátiť sa na odborného poradcu, ktorý už má dlhodobé skúsenosti a vie ľudí ochrániť pred zbytočnými začiatočníckymi chybami, ktoré ho môžu v konečnom dôsledku stáť nielen čas, ale aj peniaze.
II. a III. pilier – Juraj Cenker
Moja odpoveď na tuto otázku sa bude týkať iba dôchodkov. Je toho viacej, uvediem len hlavne kritériá.
Vek klienta, resp. moja individuálna dĺžka investičného horizontu. Sporiace dôchodkové schémy sú produkty na desiatky rokov. Ak si plánujem ďalej sporiť viac ako 15 rokov, dôležité je pre mňa najmä to, ak kvalitnú akciovú investičnú stratégiu spoločnosť ponúka. Dôležité je aby mala kvalitný globálny diverzifikovaný indexový fond – ideálne taký, ktorého výkonnosť je čo možno najmenej závislá od výkonu európskej ekonomiky/akciového trhu. A to aj preto, lebo tak II. ako aj III. pilier budú vždy tvoriť len doplnok môjho dôchodku k I. pilieru – ktorého výkonnosť je naopak s výkonnosťou európskej ekonomiky značne korelovaná. Čím som starší, mal by som sa viacej poobzerať nielen na dlhodobú výnosnosť tohto fondu, ale aj na jeho rizikovo výnosový profil (poslúžiť môže napríklad projekt oranzovaobalka.sk).
Ak som vo fáze, kedy by som vzhľadom na vek (resp. zostávajúci investičný horizont) mal už „skonzervatívňovať“ svoju investičnú stratégiu, mal by som sa zaujímať aj o to, aký dlhopisový fond spoločnosť ponúka.
Poplatky – teoreticky dôležitá kategória, v realite je pri fondoch II. a III. piliera väčšinou na na zákonom daných stropoch. Ak mám ale chuť a čas, môžem sa prelúskať informáciami a overiť či nejaký z fondov, ktorý pre svoje investovanie zvažujem, neponúka nižšie ako zákonom dané poplatky (správcovia to povinne musia zverejňovať na svojich weboch).
Výplatné produkty – detto teoreticky dôležitá kategória, avšak dnes už pri II. aj III. pilieri nie veľmi relevantná, keďže výplata úspor je aktuálne pri všetkých nových zmluvách nielen v II., ale aj III. pilieri daná zákonom (v minulosti to nutne neplatilo, v III. pilieri má stále značná časť sporiteľov staré zmluvy s dávkovými plánmi, ktoré im garantujú zmluvne dohodnuté podmienky výplaty úspor – v zásade flexibilnejšie než na nových zmluvách).
Kvalita a dostupnosť informácií, klientský servis, dostupnosť fyzickej siete (pobočky) + kvalita/renomé správcu. Začnem tým posledným – správcom. Ak si môžem pre správu svojich dôchodkových úspor vybrať medzi veľkým renomovaným medzinárodným správcom (resp. spoločnosťou, ktorá patrí do takejto skupiny) a malou DSS či DDS, ktorá má/mala slovenských majiteľov / viackrát zmenila počas svojej existencie majiteľa / má malý podiel na trhu / je známa tým, že investuje aj do exotickejších cenných papierov a pod., tak volím radšej správcu z 1. kategórie. Bez toho aby som menoval konkrétne spoločnosti, si tým môžem zúžiť rozhodovanie o správcovi v oboch pilieroch. (spoločnosti, ktorej by som zveril maximálne PZP, dôchodkové úspory zveriť asi nechcem). Čo sa týka ostatného (klientsky servis etc.) – bežný klient možno až tak nemá kapacity zhodnotiť, avšak ak si spraví námahu a porovná spôsob a obsah komunikácie jednotlivých správcov (keďže je ich malý počet, dá sa to), môže v rámci svojho rozhodovania zvážiť aj to, s kým by sa mu mohlo komunikovať lepšie (ci už online alebo fyzicky).
Všeobecný pohľad – Ľubomír Halász
Celkovo to má vzhľadom na stále nízku finančnú gramotnosť laická verejnosť pomerne náročné, pokiaľ ide o výber produktov.
Sále majú silnú pozíciu banky, ktoré sú pre mnohých synonymom stability a istoty. Čo je pozitívne, najmä u mladšej generácie ale pozorujeme nárast gramotnosti – aspoň zbežne poznajú napr. ETF, poistenie, hypotéka a pod. Avšak to ešte neznamená, že si vedia správne vybrať. Príkladom je napríklad pocitové investovanie do kryptomien, kde mnohí skončili v strate.
Tým, že si mnohí zarábajú napr. popri štúdiu, hľadajú aj možnosti kde peniaze uložiť, prípadne ako ich zhodnotiť.
Celkovo si ale myslím, že bežný klient, nielen mladšie ročníky, by si mal v prvom rade vyberať osobu finančného odborníka, voči ktorému cíti dôveru a s ním konzultovať svoje finančné ciele a potreby.
Samozrejme, určitou nápoveďou môžu byť aj ocenenia kvality a úspechy danej spoločnosti, napríklad aj ocenenie Zlatá minca.
Etika poradcov – Erika Javorčíková
Podľa mňa by si mali nechať poradiť od nezávislého odborníka, makléra, ktorý má už nejaké skúsenosti. Najlepšie, ak má dobré referencie. Dobrý poradca na nich netlačí, nechá im čas potrebný na rozhodnutie. Urobí s nimi najprv analýzu potrieb, opýta sa na ciele a možnosti a pripraví im finančný plán.
Mali by mať na pamäti, že napríklad pracovník banky a poisťovne pracuje pre banku a poisťovňu, nie pre klienta. Musí plniť plány a je teda predajca produktov, nie je poradca. Nepovie, že vedľa, u konkurencie, majú niečo lepšie. Bohužiaľ aj niektorí nezávislí poradcovia tvrdia, že sú nezávislí a taktiež ponúkajú klientovi produkty, z ktorých majú najväčšiu províziu.
Tip na projekt – Ján Schneider
Z môjho subjektívneho pohľadu je vynikajúcou pomôckou, ktorú vždy vrelo odporúčam ako „povinnú literatúru“ skvelý projekt České národní banky Peníze na útěku.
Poistenie, investovanie, hypotéky – Patrik Kunzo
🔸 Životné poistenie – veľkosť poisťovne, reputácia / recenzie iných poistencov napr. na Google, FB a podobne, podmienok, ktoré poisťovňa ponúka práve na pokrytie mojej individuálnej potreby poistenia. napr. mám hypotéku, neštandardné zamestnanie, predispozíciu na určitú diagnózu v rodine alebo už vstupujem s určitou diagnózou do poistenia a pod.
🔸 Neživotné poistenie – jednoznačne reputácia / recenzie iných poistencov s poistným plnením v prípade poistnej udalosti a veľkosť poisťovne.
🔸 Investovanie – každý z nás by si v prvom kroku mal stanoviť, aký servis a pohodlie pri investovaní očakáva. Či má dostatok času a priestoru na každodenné študovanie finančných trhov a skúsenosti so zvládaním stresových situácii na trhu. Alebo očakáva kompletný servis so správou investícii a on sa bude venovať činnosti, ktorá mu prináša príjem. Pre prvú skupinu je vhodný broker, ktorý by mal spĺňať prísne regulačné pravidlá. Osobne by som preferoval brokera na Slovensku, lebo v prípade neočakávaných udalostí, nemusíte riešiť spor v zahraničí a v právnej legislatíve, ktorej nerozumiete. Pri druhej skupine by som vyhľadal človeka alebo inštitúciu, kde si viem overiť ich skúsenosti z trhom a referencie od reálnych klientov.
🔸 Hypotéky – vybrať si správnu hypotekárnu banku môže byť jednoduché, ale aj veľmi náročné. Pri výbere zaváži mnoho aspektov, no základným kritérium výberu by som označil služby, ktoré banka poskytuje, nielen pri samotnej hypotéke a, ale aj po tomto procese. Banku si vyberáme na roky, preto je dôležité, aké služby u nej získam. Niektoré ponúkajú benefity k účtom, platobným kartám, iné vlastného osobného bankára. Každý z nás preferujeme niečo iné, preto je vhodné sa na začiatku zamerať na to, čo chcem tým získať ako klient a zúžiť oblasť hľadania banky podľa vlastných kritérií. To všetko za predpokladu, že si vyberať môžete.
Najdôležitejšie kritériá – Jana Valkučáková
Pre klientov je z môjho pohľadu dôležité, aby si pri hodnotení a výbere finančných produktov uvedomili kľúčové kritériá, ktoré ovplyvňujú ich kvalitu, spoľahlivosť a vhodnosť pre individuálne potreby. Výsledky súťaže Zlatá minca poskytujú rámec na orientáciu, odporúčam klientov aby konečné rozhodnutie založili na kombinácii nasledovných aspektov:
1. Transparentnosť poplatkov
Skontrolovať poplatky spojené s produktom (napr. vedenie účtu, transakčné poplatky, sankcie pri predčasnom výbere alebo splácaní).
Porovnávajte reálne náklady (napr. efektívna úroková sadzba pri úveroch) a možnosti ich výpočtu na online kalkulačkách.
2. Flexibilita a prispôsobenie sa potrebám
Produkty, ktoré umožňujú ľahkú zmenu podmienok (napr. zmenu investičnej stratégie pri dôchodkových fondoch), sú často praktickejšie.
Pri úveroch je potrebné zamerať sa na možnosti mimoriadnych splátok alebo predčasného splatenia bez sankcií.
3. Kvalita a dostupnosť služieb
Hodnotenia kategórií ako mobilné a internetové bankovníctvo (napr. Tatra banka či Slovenská sporiteľňa) poukazujú na to, ako rýchlo a pohodlne možno produkt spravovať.
Zvážiť dostupnosť zákazníckej podpory, online nástrojov a technologických inovácií.
4. Zameranie na dlhodobú hodnotu
Pri investičných produktoch alebo dôchodkovom sporení si všímajte dlhodobý výnos (napr. IAD Investments získali uznanie za kvalitu fondov)
Poistné produkty hodnotiť nielen podľa ceny, ale aj rozsahu a kvality krytia.
5. Osobné skúsenosti a odporúčania
Vyhľadávať skúsenosti iných zákazníkov cez recenzie a diskusné fóra.
Zvážiť dlhodobú stabilitu poskytovateľa, napríklad Allianz alebo Uniqa pravidelne dosahujú vysoké skóre dôveryhodnosti
6. Inovácie a udržateľnosť
Produkty, ktoré reflektujú ekologické trendy alebo inovácie (napr. EKO poistenie od Youplus alebo moderné aplikácie Tatra banky), môžu byť pre niektorých klientov atraktívnejšie.
Finálny výber
Konečné rozhodnutie by malo spočívať v kombinácii osobných potrieb, porovnania ponúk a úvah o hodnotách ako dôveryhodnosť a flexibilita. Zlatá minca je užitočným vodítkom, ale každý produkt by mal byť posúdený individuálne, aby čo najlepšie slúžil svojim cieľom.

Všeobecný pohľad – Pavol Struhár
Pri výbere produktu je určite potrebná odborná znalosť a skúsenosť v danej oblasti. Preto považujeme za dôležité, aby klient pri výbere produktu využil poradenstvo skúseného odborníka. Na základe identifikácie potrieb a očakávaní klienta mu dokáže ušiť produkt na mieru.
Zamyslenie – Ivan Masarik
Myslím si, že bežný človek nemá absolútne šancu sa medzi rôznymi produktami zorientovať. Samotní sprostredkovatelia musia veľa študovať, aby vybrali pre človeka to najlepšie riešenie. Je to teda tiež prínos Zlatej mince, že je ukazovateľom kvality pre klientov. Na druhú stranu, to, že nejaký produkt vyhral Zlatú mincu, neznamená, že je pre daného človeka vhodnou voľbou.
Bežný klient by teda mal spolupracovať s kvalitným finančným sprostredkovateľom. Mal by si overiť recenzie na sprostredkovateľa. Nemal by mu samozrejme slepo veriť. Sprostredkovateľ by mal vedieť vždy obhájiť dané riešenie a povedal aj o iných možnostiach, ich výhodách a nevýhodách. Je teda úlohou sprostredkovateľa vybrať najvhodnejší produkt pre človeka. Myslím si, že bežný klient nemá šancu sa dostatočne relevantne rozhodnúť, pokiaľ sa o financie do hĺbky nezaujíma
Hypotéka – Bruno Gábel
Určite by sa ľudia mali pozerať na jednoduchosť komunikovaného produktu, výhodnosť produktu a v neposlednom rade na jeho partnera, ktorý produkt prináša. Jednoduchosť znamená nízke riziko. Málo otáznikov, málo mäkkých miest. Výhodnosť je na konci dňa dôležitý faktor z hľadiska réžie dlhu. Obchodný partner je zas záruka toho, že si hypotéku vyberáme na dlhé obdobie a nie iba na obdobie prvého fixu.
Investovanie – Marián Búlik
Pri výbere finančného produktu je kľúčové vziať do úvahy viacero prepojených kritérií. Pri investičných produktoch sú to najmä náklady a poplatky. Tu treba dôsledne vyhodnocovať vstupné poplatky, pravidelné priebežné náklady, výšku poplatkov za výber či ukončenie produktu. Každý skrytý poplatok môže znamenať finančnú záťaž.
Kritickou oblasťou je rizikovosť produktu, kde je nevyhnutné analyzovať potenciálne riziko straty a šírku diverzifikáciu investície. Ďalším významným kritériom je likvidita produktu. Tu treba dôkladne zvážiť odporúčanú dobu zainvestovania finančných prostriedkov.
Nezanedbateľné sú tiež daňové otázky, ktoré zahŕňajú zdanenie výnosov, potenciálne daňové úľavy a možnosti optimalizácie daňovej povinnosti. Správne pochopenie daňových súvislostí výrazne ovplyvní čistú výnosnosť investície.
Posledným, no nie menej dôležitým kritériom je dôveryhodnosť finančnej inštitúcie. Tu treba skúmať jej históriu, stabilitu, ale aj referencie a hodnotenia klientov. Silné a spoľahlivé finančné inštitúcie poskytujú vyššiu mieru istoty.
Pri posudzovaní je každopádne kľúčové zohľadniť individuálne potreby, teda súlad produktu s osobnými finančnými cieľmi, aktuálnu osobnú finančnú situáciu a investičný horizont.
Pre komplexné a objektívne vyhodnotenie všetkých týchto kritérií sa jednoznačne odporúča konzultácia s nezávislým finančným poradcom, ktorý môže poskytnúť odporúčanie šité na mieru.
Poistenie – Zoltán Župčan
Dobrá otázka. Priznám sa, že najhoršie poisťovne (podľa našich skúseností ktoré majú najčastejšie problémy s plnením a pod.) majú najlepšie reklamy a najkrajšie napísané marketingové materiály. Keby som nebol vo fachu, aj ja sám ako bežný občan by som vyberal asi zle, alebo menej výhodne ako teraz po 10+ rokoch skúseností. Teda je to smutné, ale nepoznám na túto otázku správnu odpoveď. Ak by som bol ,,civil,, asi by som vyhľadal 2-3 poradcov a by som vyžiadal ich názory na jednotlivé produkty.
Problém č. 1: Ako poradcovia to nemáme radi.
Problém č. 2: Klienti sa v 80% prípadov rozhodnú pre najlacnejšie riešenie. Ak je rozdiel je markantný (viac ako 30 %), tak skoro vždy vyberú lacnejšiu verziu. Vyhráva cena.
Poistenie – Imrich Fekete
Môj starý otec hovorieval, že bič plieska na konci. Každý poistný produkt je natoľko atraktívny, aký úžitok prinesie v konečnej fáze klientovi, t. j. vtedy, ak u neho vznikne konkrétna finančná potreba a poisťovni povinnosť túto potrebu poistným plnením uspokojiť. Z mojej osobnej skúsenosti viem, že verejnosť veľmi často posudzuje poisťovne a kvalitu ich poistných produktov podľa toho, ako sa poisťovňa zachovala k svojmu klientovi po poistnej udalosti. Hodnotenie poisťovní zostáva zväčša na úrovni ústnych podaní a médiá o tejto chúlostivej skutočnosti informujú iba sporadicky. V štátoch s vyspelým poistným trhom sú samotné poisťovne zvedavé, čo si o nich myslí bežná verejnosť. V štátoch s vyspelým poistným trhom samotné poisťovne organizujú k tejto problematike okrúhle stoly za účasti zástupcov finančných sprostredkovateľov, spotrebiteľských organizácií a verejnosti, aby dostali objektívnu spätnú väzbu o kvalite a nedostatkoch svojho produktu. V tom máme stále ešte veľké rezervy.
Poistenie – Marcel Pekarčík
Už dávno neplatí, že jediným kritériom je najnižšia cena. Ja vždy pozerám, pre koho je produkt určený, o aký predmet poistenia ide. Napríklad u nehnuteľnosti, ktorá je celá zo skla, budem zbytočne ponúkať limit 300 € na sklo. Ponuka musí zodpovedať charakteru predmetu, oblasti, v akom regióne sa prevádzka alebo nehnuteľnosť nachádza. Ďalej, ako je široký rozsah poistenia, aké sú recenzie na likvidáciu, aké poisťovateľ používa informačné systémy, ktoré mi dokážu uľahčiť prácu s poistnou zmluvou, správou, prípadne poistnou udalosťou. Pri sprostredkovaní riešim aj komunikáciu s poisťovňou, dostupnosť jednotlivých pracovníkov na odbornom útvare, pri väčších rizikách ochotu riešiť zvláštne požiadavky na rozsah krytia, neštandardné podmienky.
Všeobecné podrobné rady – Katarína Karaffa
Podľa môjho názoru je pri výbere finančných produktov, ako sú bankové účty, investície alebo poistenia, dôležité zamerať sa na viacero všeobecných, ale zároveň zásadných kritérií. Som presvedčená, že správny výber finančného produktu nie je len o cene, ale najmä o tom, ako dobre dokáže naplniť konkrétne potreby. Tu je niekoľko mojich odporúčaní, ktoré by si ľudia mali podľa mňa pri výbere všímať:
🔸 Produkt by mal byť jasný a ľahko pochopiteľný (transparentný). Je dôležité, aby klient presne vedel, aké má povinnosti, aké výhody z neho vyplývajú a aké poplatky s ním súvisia. Na Slovensku sa často stretávam s tým, že ľudia nerozumejú zmluvám alebo podmienkam, čo ich môže neskôr prekvapiť. Podľa mňa je preto veľmi dôležité pýtať sa toho s kým uzatváram zmluvu a vyjasniť si všetko ešte pred podpisom. (KRITÉRIUM: Zrozumiteľnosť a prehľadnosť)
🔸 Jedným z hlavných ukazovateľov kvality produktu sú určite aj poplatky. Každý by sa mal pozerať na všetky náklady – nielen na tie viditeľné, ako sú mesačné poplatky, ale aj “tie skryté”, napríklad poplatky za predčasné splatenie úveru alebo správu investícií (manažérske poplatky). Na trhu často vidím produkty, ktoré sa môžu na prvý pohľad zdať lacnejšie, no po započítaní všetkých poplatkov môžu byť v skutočnosti omnoho drahšie. (KRITÉRIUM: Poplatky)
🔸 Každý finančný produkt by mal prinášať hodnotu, ktorá zodpovedá tomu, čo zaň zaplatím. Napríklad, ak si človek platí poistenie, mal by mať istotu, že v prípade potreby dostane adekvátne krytie. Pri investíciách je zas dôležité, aby výnosy zodpovedali riziku a aby bol produkt nastavený tak, aby pomohol naplniť moje ciele. Podľa mňa je vždy dobré klásť si otázku: “Dostávam za svoje peniaze to, čo naozaj potrebujem?” = KRITÉRIUM
🔸 Každý z nás sa počas života môže ocitnúť v situácii, kedy potrebuje zmeniť podmienky svojho produktu – napríklad upraviť výšku splátok hypotéky, pridať ďalšie krytie do poistenia alebo zmeniť stratégiu investovania. Preto je dôležité vyberať si produkty, ktoré sa dokážu prispôsobiť potrebám. (KRITÉRIUM: Flexibilita)
🔸 Finančné produkty by mali byť nastavené na mieru. Na Slovensku často vidím, že ľudia si vyberajú produkty podľa odporúčaní známych alebo reklám, no podľa mňa by si skôr mali vyberať podľa svojich vlastných potrieb. Ak si niekto nie je istý, mal by sa poradiť s odborníkom (s finančným sprostredkovateľom, ktorý ma široké portfólio služieb bánk, poisťovní aj investičných produktov a nie s bankárom, ktorý chváli iba produkty jednej konkrétnej banky), ktorý mu pomôže nájsť to najlepšie riešenie. (KRITÉRIUM: Produkt na mieru)
🔸 Pri investičných produktoch si treba dať pozor na riziko. Klient by mal vedieť, aké výnosy môže očakávať a aké riziko je s nimi spojené. Podľa mňa by si mali ľudia vždy vyberať investície podľa svojich vlastných cieľov, času, ktorý majú na investovanie, a svojej tolerancie na riziko. Diverzifikácia je základ, ktorý pomáha riziko rozložiť. (KRITÉRIUM: Miera rizika)
Podľa mňa by si ľudia mali pri finančných rozhodnutiach vždy vziať čas na porovnanie rôznych možností. Súťaž ako Zlatá minca je skvelým nástrojom, pretože verejnosti ukazuje, ktoré produkty sú kvalitné a prečo. Finančné rozhodnutia ovplyvňujú život na dlhé roky, a preto je dôležité pristupovať k nim zodpovedne. Dobre vybraný produkt môže uľahčiť život, pomôcť dosiahnuť ciele a zabezpečiť stabilnú finančnú budúcnosť.
Investovanie – Patrik Lahuta
Budem hovoriť iba v rámci kategórie investovania: V prvom rade sú to poplatky daného produktu, či už ide o poplatky za transakcie, správu alebo výkonnostné poplatky. Reputácia a transparentnosť – vyberajte si finančného sprostredkovateľa alebo platformu s preukázanou históriou a silnou reputáciou na trhu. Ja by som sa rozhodoval aj v rámci prístupu k môjmu portfóliu, zveriť svoje peniaze niekomu, kto Vám aj vysvetlí prečo investoval Váš kapitál tak, ako ho investoval a snažil sa Vás niečo naučiť v rámci financií a investovania. Cieľom by nemalo byť zveriť niekomu Vaše peniaze a nestarať sa, ale pochopiť ako fungujú. Samozrejme dôležitý je tiež prístup k širokej škále investičných možností (akcie, dlhopisy, ETF, komodity) a užívateľsky prívetivá platforma.
Zamyslenie – Tomáš Maga
Je jedno či je to manuálne pracujúci človek, doktor, programátor, to je irelevantné, všetko sú to ľudia ktorí nevidia do problematiky a ak si aj myslia, že vidia tak nevidia, pokiaľ sa tejto práci nevenujú na full time. S každým treba komunikovať jednoducho s absenciou odbornej „tliachaniny“.
Laická verejnosť nemá šancu zorientovať sa vo finančných produktoch bez skúseného odborníka. Tu si treba uvedomiť, že tých produktov sú stovky až tisíce a neustále prichádzajú nové. Slováci síce trpia prílišným sebavedomým, že najlepšie si poradia sami, mali by si však uvedomiť že utrpí len ich peňaženka z ich ega sa nenajedia. Samotní poradcovia väčšinou inklinujú k predajú jedného, prípadne pár produktov a nevedia jednotlivé produkty analyticky porovnať a vybrať pre klienta vhodné riešenie, nie to ešte laik ktorý sa tomu nevenuje, alebo venuje povrchne. Pre to je nevyhnutné, aby si každý Slovák našiel schopného poradcu, ktorý mu bude financie celoživotne spravovať. Väčšina to však nerobí a do veľkej miery sme aj pre to chudobná krajina a bude to ešte horšie.
A ešte by som ešte doplnil, že to čo je vhodné pre jedného klienta, nemusí byť vhodné pre druhého.
Zamyslenie – Juraj Nemec
Na orientáciu sa v ponuke finančných produktov je potrebné mať minimálne strednú mieru finančnej gramotnosti. Ani to ale v mnohých prípadoch nemusí stačiť bez osobnej návštevy finančnej inštitúcie, pretože u rozhodujúcej časti produktov nie je on-line možné zistiť ani základné parametre (aj preto, že sa často nastavujú osobne). Platí len jedno „zlaté“ pravidlo – čím je produkt „výhodnejší“ tým obvykle rastie miera riziko spojená s jeho použitím. Finančné trhy v podmienkach Slovenska nie sú plne konkurenčné a preto by som sa sústreďoval skôr na hlavných hráčov trhu, ale niekedy sa objaví zaujímavá ponuka aj inde.
Potreba udržať schopnosť myslieť – Peter Stražovec
Pri výbere finančného produktu je kľúčové zachovať si profesionálny odstup a hodnotiť objektívne, pričom je potrebné zohľadniť potreby širokého spektra trhu a rôznych typov klientov, osobitne s ohľadom na špecifiká Slovenska. Dôležité je sústrediť sa na konkrétne kritériá, ktoré sú v danom produkte porovnávané – napríklad cena, kvalita služieb, užívateľský komfort, dostupnosť či technologické inovácie.
Je potrebné ignorovať veľkosť spoločnosti, značku či vplyv reklamy, pretože tie môžu skresliť vnímanie skutočnej hodnoty produktu. Objektivita a dôkladná analýza relevantných parametrov sú základom pre správne rozhodnutie, ktoré reflektuje reálne potreby klienta a zabezpečuje pridanú hodnotu voči jeho očakávaniam.
Zdravotné poistenie – Martin Baldovský
Pri výbere zdravotnej poisťovne rozhodne zastávam názor, že zdravotná poisťovňa nie je „zľavový portál“. Preto pre poistencov by hlavným, resp. jediným kritériom pri výbere nemali byť benefity (finančné/nefinančné benefity, zľavy u partnerov), ktoré zdravotné poisťovne poskytujú. A to z dôvodu, že na benefity nie je zákonný nárok a ich poskytovanie môže byť zo strany zdravotných poisťovní kedykoľvek ukončené. Ak sa chce poistenec pri výber zamerať na benefity, tak by som si pozrel hlavne tie zdravotné, napr. nepovinné očkovanie, ktoré by chcel absolvovať, možnosť absolvovania preventívnej prehliadky v nižšom veku, ako to stanovuje zákon,… V každom prípade na benefity by som pozeral len ako na doplnok.
Na zdravotnú poisťovňu je podľa mňa potrené pozerať, ako na „partner“ pre zdravie. Pretože aj keď to znie ako klišé, je to najcennejšie čo v živote máme. Zdravotná poisťovňa by mala byť naším partnerom, na ktorého sa môžeme spoľahnúť nielen v dobrých časoch, ale predovšetkým v tých zlých, ak sa objaví zdravotný problém.
Preto je pri výbere zdravotnej poisťovne zamerať predovšetkým na dostupnosť zdravotnej starostlivosti – zazmluvnenosť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti minimálne v rozsahu tých odborností, ktorých poistenci pravidelne navštevujú (všeobecný lekár, gynekológ, stomatológ, iná špecializácia). Pretože v zmysle platnej legislatívy zdravotná poisťovňa nie je povinná uzatvárať zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti so všetkými poskytovateľmi. Povinnosť je len v rozsahu verejnej minimálnej siete poskytovateľov (NV SR č. 640/2008 Z. z.), pričom tieto normatívy neboli aktualizované už niekoľko rokov.
Ďalším kritériom môže byť čakacia doba na vyšetrenie (napr. CT/MR, mamografia a pod) / zákrok (plánovaná zdravotná starostlivosť). Tieto údaje si poistenec vie nájsť na stránkach zdravotnej poisťovne alebo na portáli NCZI (plánovaná zdravotná starostlivosť).
Dôchodkové sporenie, životné poistenie – Marcel Onufer
Ako finančný sprostredkovateľ riešim najčastejšie oblasť dôchodkových sporení – dlhodobé sporenia sú efektívne vtedy, ak ich potenciálne zhodnotenie nebrzdia prehnane poplatky. Mám na mysli predovšetkým tie poplatky, ktoré si investičné spoločnosti strhávajú každoročne z objemu majetku v sporení (napríklad priebežné poplatky ale aj výkonnostné poplatky). Ďalšou, častou témou, ktorú riešim na konzultáciách s mojimi klientmi je oblasť životných poistení – zo všetkého najviac apelujem na to, aby krytie na zmluve obsahovalo aj poistenie INVALIDITY, je to bez diskusie jedno z najdôležitejších (ak nie priam najdôležitejšie) riziko, ktoré DOBRÁ zmluva životného poistenia pokrýva.
Investovanie – Ján Horník
Rizikovosť produktu, kapitálová sila firmy, výška AUM, kto robí dohľad, aký má produkt marketshare a podobne.
Všeobecný pohľad – Jakub Vojčik
Ak rátam, že v spoločnosti sú laici, ktorí sa nevyznajú do odbornosti a zároveň nechcú byť oklamaní a chcú sa rozhodnúť správne, najlepšie čo môžu urobiť je poradiť sa s odborníkom na danú oblasť, ktorý má najlepšie recenzie na internete. Jeho odporúčania by som si skontroloval napríklad cez Zlatú Mincu, ale určite nie cez nejaké neodborné recenzie na internete (napríklad na fórach), lebo tam môžu byť nepravdivé informácie a môže to človeka zmiasť.
Investovanie – Roland Vízner
Oblasť investícií, wealth managementu a dôchodkového zabezpečenia
1. Bezpečnosť investičného riešenia, v zmysle, že aj poskytovateľ a produkt musí byť regulovaný relevantným regulátorom. (Aby sme sa vyhli podvodom.)
2. Poplatky, poplatky, poplatky a dane. (Aby klient nedržal riziko a niekto iný neinkasoval neprimeraný zisk.)
3. Osobný dojem, dlhodobý vzťah.
Všeobecný pohľad – Ondrej Macko
Pre bežných ľudí je práve vhodná Zlatá minca. Práve podľa ich výsledkov sa dá veľmi jednoducho orientovať. Samozrejme, dá sa orientovať aj od toho, ako sa prezentujú jednotlivé produkty a služby. Ja osobne veľa dám na osobnú skúsenosť a veľmi dôležitý je tu prvý kontakt.
Investovanie – Dávid Vyšňovský
Ak si chce niekto vybrať produkt na základe výsledkov Zlatej mince, tak by mal rozumieť, že medzi jednotlivými produktami môžu byť zásadne principiálne rozdiely, a teda len preto, že produkt vyhral nejakú kategóriu, nemusí nutne byť z daného výberu pre investora najlepšia voľba.
Najväčší pozor asi na poplatky – ceteris paribus, podobné podkladové aktíva prinesú v hrubom dlhodobo podobný výnos, no odlišný vstupný poplatok, TER, výstupný poplatok spravia veľký rozdiel. A potom podstatná vec je psychika – nastaviť si správne stratégiu, trebárs nad ňou uvažovať aj celý rok, ale potom ju už nemeniť, nepresúvať, neplatiť ďalšie poplatky, nešpekulovať ale investovať. Všetko veľmi náročné na realizáciu pre bežného človeka.
Všeobecný pohľad – Marina Kapustina
Pri výbere finančných produktov odporúčam zamerať sa na:
- Transparentnosť podmienok: Jednoduchosť a jasnosť zmluvných podmienok.
- Dlhodobé náklady: Nielen úrokové sadzby, ale aj poplatky, ktoré sa časom nazbierajú.
- Flexibilitu produktu: Možnosti prispôsobenia produktu pri zmene životných okolností.
- Recenzie a hodnotenia: Skúsenosti iných klientov a odborné hodnotenia, ako sú výsledky Zlatá minca.
Pozor – Ivan Kahanec
Pri výbere finančných produktov môže byť pre klientov zradné orientovať sa len podľa ceny. Kľúčové rozdiely medzi produktmi sú v poistných resp. obchodných podmienkach. Preto je dobré, aby sa poradili s odborníkom, ktorému dôverujú, pravidelne sa vzdeláva a má odborné skúšky Národnej banky Slovenska. Je to podobné ako v prípade právnikov alebo lekárov. Tiež si môže klient prečítať zákony alebo zdravovedu, no nemusí poznať všetky súvislosti a je to veľmi časovo náročné.
Realita na Slovensku – Michal Bučko
Bohužiaľ z pohľadu finančného sprostredkovateľa musím konštatovať, že väčšina slovenských klientov (najmä retailových) ešte stále považuje za najdôležitejšie kritérium cenu produktu. Výsledná cena finančnej služby/produktu pritom zodpovedá práve ďalším/iným kritériám/parametrom, ktoré by mal klient s pomocou sprostredkovateľa zadefinovať na začiatku výberu/porovnávania. Klient by sa mal do maximálnej možnej miery vyvarovať rozhodovaniu pod vplyvom emócií – bohužiaľ často a cielene vyvolávaných práve sprostredkovateľmi. Taktiež by si mal zachovať právo rozhodovať sa v dostatočnom časovom horizonte – klient by sa v žiadnom prípade nemal rozhodovať pod tlakom a časovým stresom.
.
